.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خطر پنهان در کمین اصولگرایان

اصولگریان که به مدد وحدت و همدلی توانستند صندلی های قدرت را از اصلاح طلبان در شوراهای دوم بگیرند و دوباره به قدرت برگردند، این روزها در تکثر خود نیازمند توجه به اولویت های جریان اصولگرا در برهه فعلی هستند.

تکثری که در تقسیم بندی سیاسیون اصولگرا در دو دسته مدافع منتقد دولت و روش های آن قابل دسته بندی است.

شاید از این همین رو بود که یکی از سایت های اصولگرا چندی قبل درمطلبی در این زمینه نوشت: متأسفانه باید اعتراف کرد که بخش‌هایی از جریان اصولگرا در این سال‌ها به تکرار روش‌های جریان دوم خرداد در برخورد با منتقدین و مخالفین خویش روی آورده‌اند. اگر اهانت به منتقدان، تخریب شخصیت آنها و جعل اخبار دروغ درباره‌ آنها از سوی افرادی که شعار آزادی مخالف و طرفداری از کرامت‌های انسانی می‌دادند؛ زشت و ناپسند بود، از کسانی که شعار دیانت و زنده‌کردن ارزش‌های اسلامی می‌دهند به مراتب زشت‌تر و ناپسندتر است.

با انتخابات دهم و رخدادهای پس از آن هم دسته بندی های اصولگرایی مرزهای شفاف تری یافت. حالا چند ماه بعد از بازگشت آرامش به فضای سیاسی کشور، تفاوت دیدگاه ها در نحوه مدیریت کشور موضوعی برای اختلاف نظر دو قوه شده است. نامه رئیس جمهور به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره برخی قوانین که از دیدگاه دولت با اصول قانون اساسی در تضاد است، بهانه ای برای مجادله ای بود که می توانست منشاء اختلافات دامن گیر شود اما با مدیریت شرایط و تعقل در رفتارها از سوی بزرگان مجلس ختم به خیر شد. لاریجانی که از زمان صدارت خود بر مجلس تاکید داشته در موضوعات خرد مجلس وقت خود را تلف نمی کند دو ماه قبل در نشستی با اعضای فراکسیون موتلفه اسلامی به تحلیل شرایط عمومی کشور و اصولگرایان پرداخت و گفت: در شرایط فعلی در یک موقعیت خاصی قرار گرفته‌ایم که همه باید هم مولفه توسعه اقتصادی و هم همگرایی سیاسی و وحدت درونی کشور را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم و هم اینکه روی مبانی فکری که انقلاب بر اساس آن زاییده شد، استقامت کنیم.

اگر پاشنه آشیل اصلاح طلبان گوناگونی در نظرها و اصول مورد توافق است تفاوت و اختلاف نظر اصولگرایان در زمینه روش های مدیریت کشور از جمله موضوعاتی است که ممکن است حاشیه سازی بر آن موجب آسیب دیدن اصولگرایی و درگیر موضوعات روزانه اداری شدن و غفلت از تمشیت امور شود. موضوعی که لاریجانی در ان نشست درباره آن تصریح کرد: به هر حال دولت سلایق اجرایی دارد و انجام می دهد و ما نباید تصلب در سلایق داشته باشیم بلکه باید تصلب در راه و برنامه داشته باشیم.

در یک دسته بندی می توان اصولگراین کنونی را در سه گروه حامیان دولت، منتقدان و حامیان منتقد دسته بندی کرد. این دسته بندی را می توان از لابلای اظهارت آنان درباره اولویت های اصولگریان در برهه فعلی هم درک کرد. آنگونه که محسن کوهکن از اعضای هیات رئیس مجلس هم در گفت وگو با خبرآنلاین در این باره می گوید: بخشی از اولویت اصولگرایان در شرایط کنونی مربوط به حفظ جریان اصولگرایی برای تداوم خدمت است. بخشی از داشتن بصیرت هم به این موضوع باز می گردد.

او می افزاید: داشتن بصیرت در این بخش معنایش این است که در تحلیل های خود موضوعات را صفر و صد نبینیم و اگر از کسی عملی سر زد که از نگاه ما در دایره اصولگرایی نیست، یک خط قرمز رویش بکشیم.

اشاره های غیر مستقیم وی مربوط به برخی اظهارات نمایندگان حامی دولت است؛ او خاطر نشان می کند: اگر فقط یک ملاک را مدنظر قرار دهیم و تنها به یک رفتار توجه کنیم احتمال دارد به جایی برسیم که عمده کسانی که در دایره اصولگرایی بودند در این جریان قرار نگیرد. یکی از چالش های برخی دوستان ما مرتکب آن می شوند این است که این دایره به افراد و جریان های اصوگرا را بسیار تنگ می بیینند و البته در مقابل این گروهی هستند که این دایره را بسیار باز می بینند.

موسی قربانی دیگر نماینده مجلس هم هم حفظ وحدت را اولویتی می داند، که از نگاه او همیشه برای جریان اصولگرا توجه به ان ضرورت داشته و دارد.

این عضو کمیسون قضایی در این زمینه می افزاید: اولویت همه ما این است که برای مردم کار کنیم، منتها خدمت کردن برای مردم مستلزم این است که ما با هم منازعه نکنیم و این اتفاقات اخیر در بین دو قوه اصلا کمکی به کشور نکرد.

فرهاد تجری دیگر عضو کمیسون قضایی هم در این زمینه معتقد است: جریان اصولگرای به واسطه موضع گیری های خواص این جریان در حوادث پس از انتخابات دچار یک سری فاصله ها شده است و بر همین اساس معتقدم بازگشت به اصول و وحدت نیاز جدی این جریان است.

او در پاسخ به اینکه این وحدت با توجه نظرات متفاوت در زمینه اداره کشور چگونه ممکن است، می افزاید: وحدت باید در مبانی و کلیات باشد و الا معلوم است که سلایق در امور فرعی متفاوت است.

او به خطری هم اشاره می کند که از نگاهش ممکن است موجب شود قدرت از دستت آنان برود. چرا که در هر کجا تفرقه باشد شکست همراه آن است. جریان اصولگرایی هم از این قاعده مستثنا نیست و اگر دچار تفرقه و اختلاف نظر شوند قطعا شکست سیاسی هم خواهد خورد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.093 seconds.